فصل ششم

شناي پروانه

در اين نوع شنا ، دستها به صورت جفت و پاها نيز به صوئرت جفت و چسبيده زده مي شوند . در حقيقت تمامي بدن دراين شنا از دستها تا پاها با حالتي شبيه حركت دلفين در آب ، حركتي موجي به نمايش مي گذارد .

آموزش دست پروانه

گام اول : همان گونه كه گفته شد ، دستها در اين شنا به صورت جفتي حركت مي كنند . بدين صورت كه هر كدام از دستها يك حركت مشابه كرال سينه را اجرا مي كنند اما با اين تفاوت كه هر دو دست همزمان و در كنار هم حركت كرال سينه را به مرحله ي اجرا مي گذارند . در اين گام سعي كنيد حركت دستهاي پروانه را مطابق شكل در حال ايستاده اجرا كنيد .

شكل ص 102

گام دوم : در حالت ايستاده در كنار استخر از كمر خم شويد و با دستها به تمرين و تكرار حركت دست پروانه با حالتي كه در بالا گفته شد اقدام كنيد  . با اين تفاوت كه جهت هماهنگي سر و دستها با يكديگر بهتر است مشابه شناي قورباغه ، همزمان با كشش دستها در پروانه سر را برا نفس گيري از آب بالا ببريد و قبل از پرتاب دستها به جلو كه از طرفين وبالاي آب انجام مي گيرد ، سرتان را به داخل آب برگردانيد .

شكل ص 102

گام سوم : تمرين گام دوم را در حال راه رفتن در داخل قسمت كم عمق استخر در حالي كه بالا تنه شما در سطح آب قرار دارد ، اجرا كنيد . درهنگام زدن دستها ، سعي كنيد با حركت سر ، عمل نفس گيري را انجام دهيد .

شكل ص 103

گام چهارم : بيرون از استخر در كنار ديواره بر روي سينه بخوابيد ، به طوري كه بالا تنه شما در سطح آب قرار گيرد . يك نفر بايد مچ پاهاي شما را نگاه دارد تا بدنتان در آب سقوط نكند . دراين وضعيت نسبت به انجام حركات دست و نفس گيري و پروانه اقدام كنيد . بدين صورت كه درهنگام آوردن دستها به بالا جهت برگشتن به جلو ، بدنتان را كاملاً از آب بلند كنيد و همزمان با زدن ضربه سر جهت ورود به آب ، دستها را نيز براي ورود به آب به طرف پايين برگردانيد .

گام پنجم : حركت دستها و نفس گيري پروانه را دونفره اجرا كنيد . يك نفر مچ پاهايتان را بگيرد و شما در سطح آب به صورت خوابيده  ، تمرين دستها و سر را انجام دهيد .

شكل ص 104

گام ششم : با قراردادن دوقلوي شنا دربين زانوهايتان ، پاها را بي حركت نگاه داريد و تمرين دست و نفس گيري را انجام دهيد .

شكل ص 104

گام هفتم : مي توانيد بدون استفاده از دوقلو وبدون كمك ديگران ، در سطح آب سُر بخوريد و سپس حركات بالا تنه ( سر و دستها ) را انجام دهيد .

شكل ص 105