آموزش شنا نجات غريق مربي شنا تاسيسات استخر مشاوره ساخت استخر جكوزي سونا نگهداري تاسيسات استخر
با استعداد كم اما پشتكار متوسط به هر چه بخواهيد مي رسيد...
برگزاري كلاس خصوصي در استخر-جزوه كامل آموزش تخصصي و گام به گام انواع شنا به روش هاي نوين ، آموزش مربيگري شنا ، آموزش امداد و نجات غريق اماكن آبي ، هيدروتراپي،پاي دوچرخه و...
bijar.swimming@yahoo.com **************
--׺°”˜`”°º×-=₪۩۞۩₪=---=₪۩۞۩₪=-׺°”˜`”°º×--
راهنمايي و مشاوره مديران استخر جهت ساخت و يا اداره و كنترل محيط استخر.مشاوره و ساخت تاسيسات استخر.نگهداري تاسيسات استخرو...
bijar.swimming@yahoo.com **************
سکوی افتخار
(مديريت اخلاق ورزشی)
انسان،موجودی است که فقط با زندگی جمعی به سلامت به مقصد می رسد و فرد گرایی و انزوا طلبی، با ذات او در تضاد است. برای رسیدن به این روح جمعی و همبستگی عمومی، راههای مختلفی وجود دارد.یکی از این راهها،ورزش کردن است.ورزش، موجب گسترش روابط گروهی می شود.در ورزشهای گروهی، بدون رعایت سجایای اخلاقی و دوری از خودخواهی،نمی توان به موفقیت رسید و این خود باعث تقویت روحیه اجتماعی افراد می شود. همچنین، ورزش موجب گسترش حس یکرنگی و هم گرایی در افراد می گردد.برای تیم شدن و تشکیل گروه منسجم ورزشی، باید از خود گذشت و «من»ها را به «ما» تبدیل کرد و این همان حوضه اخلاقیات در ورزش است که برای دستیابی به آن نیاز به برنامه ریزی و مدیریت قوی ضروری به نظرمی رسد.
کسی که برنامه ریزی می کند،وقت کمتری از دست می دهد، پایه های زندگی اش استوارتر می شود و از آن لذت بیشتری می برد.امام علی (ع) در این باره می فرماید: «قِوام العیش حُسنُ التَّقدیر و ملاکُهُ حُسنُ التدبیر؛ پایداری زندگی،به برنامه ریزی درست است و وسیله رسیدن به آن مدیریت درست است.
تعریف اخلاق
براي ورود به بحث مديريت اخلاق ورزشی ابتدا بايد اخلاق را تعريف كنيم. اخلاق،به طور ساده و خلاصه، شامل شناخت صحيح از ناصحيح و آنگاه انجام صحيح و ترك ناصحيح است.تشخيص درست از غلط هميشه ساده نيست. بسياري از دانشمندان علم اخلاق ادعا مي كنند كه با توجه به اصول اخلاقي در مقام عمل هميشه يك راهكار درست وجود دارد و برخي ديگر معتقدند كه راهكار درست بستگي به موقعيت و شرايط دارد و تشخيص اينكه كدام راهكار درست است درنهايت به عهده خود فرد است.
اخلاق یکی ازحوضه های مهمی است که در جوامع امروزی ، ارتباط نزدیکی با تربیت بدنی و ورزش دارد و از کارکرد آن به طور گسترده و مستمر بهره برداری می شود،اخلاق و جوانمردی در ورزش است که که موجب تقویت و توسعه تربیت بدنی در بعد انسانی می شود. درجامعه اسلامی به عنوان رکن مهمی برای حفظ وحدت و دستاوردهای دینی و اخلاقی مطرح می باشد.به دلیل شرایط زمانی و موقعیت اجتماعی ایران اسلامی ، قدرتمندی نظامی و رزمی و روحیه سلحشوری و دلاوری ، بعد سلحشوری و جوان مردی تربیت بدنی و ورزش ، اهمیت خاصی پیدا کند. ولی مهمترین چهره آن با وجود اهمیت فراوان بعد نظامی و رزمی درایران ، توسعه ارزشهای تربیتی و پرورش افراد سالم به لحاظ جسمی و روحی است که در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد. آیین جوانمردی و فتوت ، کمک به همنوع و مردم محتاج و دفاع از محرومین و فقرا در مقابل زورمندان جزئی از ورزش و تربیت بدنی ایران بوده وهست و پهلوان ورزشی می بایست دارای قدرت روحی برتر و اخلاق پسندیده جوانمردی به همراه قوای بدنی و جسمی باشد و تنها به این گونه افراد ، عنوان پهلوان اطلاق می گشته و هرگز به فردی که صرفاً دارای قدرت بدنی و جسمی برتر بود ، پهلوان گفته نمی شده است. ولی اصلی ترین هدف تربیت بدنی با توجه به نوع جامعه که شکل فرهنگی و مذهبی دارد، شکل فرهنگی و تعلیم و تربیتی آن می باشد. هرودوت در مورد ورزش در ایران باستان نوشته است : " آشکار است که هدف ایرانیها از آنچه تربیت بدنی نامیده ایم ، همانا تربیتی بوده که روحیات و جسم خردسالان را رفته رفته ، توأماً دهد. تربیت جسم را بدون تربیت غرایز و احساسات را بدون تربیت جسم ناتمام می شمرده اند". و نیز نوشته است : علاوه بر آداب و سنن ، ورزش جنبه تربیتی نیز در ایران گذشته داشته است. چنانچه مردم ، فرزندان هفت ، هشت ساله خود را به دستگاههای تربیتی واگذار می کردند و پس از آنکه با خواندن ، نوشتن ، سخن گفتن ، تیر اندازی ، کشتی یا ورزشهای دیگر آشنا می شدند ، یک امتحان تجربی سخت را می گذراندند که برای محک زدن نیروی انسانی ، فکر ، جسم ، سرعت ، قدرت و صحت انجام می گرفت و هر کس که این موانع و مشکلات را می گذراند می توانست به عنوان یک مرد به جامعه باز گردد که در واقع هدف از این نوع تعلیم و تربیت ، آماده کردن مردم برای یک زندگی کامل بود. بعد از ظهور اسلام در ایران نیز چون در روش تربیتی ، معیار اخلاق و رفتار و اندیشه های نیک و فضلیتهای انسانی به شکل بارزی در میان است ، تأثیر آن بر نفس بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این زمان است که عرفان و اخلاق و فرهنگ و ریشه های آمیخته به ایمان، محیط ورزشی را جلوه تازه ای می بخشد. پوریای ولی ، عارف ، شاعر و شیدای مکتب علی (ع) ظهور می کند و سالیان سال سمبل قهرمانی ، دلاوری و مردانگی می گردد
واعظ کاشفی، دانشمند قرن نهم و دهم هجری، در باره خصوصیات یک پهلوان واقعی چنین می نگارد:
اگر پرسند: که را پهلوان توان گفت؟ بگوی: آن کس که دوازده صفت داشته باشد، و آن عبارتند از :
اول: ترس از خدا
دوم: متابعت از شرع
سوم: تن قوی
چهارم: زبان خوش
پنجم: دل دلیر
ششم: فرد کامل
هفتم: صبری تمام
هشتم: علم به کمال
نهم: تلاش و کوشش دایم
دهم: خلقی پسندیده
یازدهم: دوری از حرام و پوشانیدن خویش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهی
دوازدهم: نعمتی بر دوام
مدیریت اخلاق ورزشی
مدیریت اخلاق ورزشی همــانند ديگر رشته ها و زمينه هاي مديريت به دنبال راهکارهای مناسب جهت رسیدن به قله اخلاق که همان کمال دین و خصلت و منش پهلوانی است می باشد .مدیریت اخلاق ورزشی به عنوان يكي از برنامه های مهم درجهت تعالی تربیت بدنی به شمار مي رود؛ وبرای رفع مشكلات ومعضلات حیطه ورزش نظيربی برنامه گی فرهنگی، خشونت درورزش، حفاظت ازمنابع وامکانات ورزشی، تغییز دیدگاه عوام نسبت به ورزش وایجاد تغییر وتحول در ورزش کاربرد دارد. بسياري از محققان،اين تغيير و تحولات را درك كرده و لذا این برنامه ريزي ها را برای جامعه اي وسيع تر از ورزشکاران ،مربیان و... قائل می شوند.
مفهوم تغییر و تحول در ورزش عموما اشاره بر تغييرات ساختار فرهنگی حاکم بر ورزش دارد. بنابراين مسئوليت آن از ابتدای طرحريزی تا اجرای فرايندهای بهبود بطور مداوم بر عهده مدیر يا سازمان مجری برنامه تغییر و تحول مي باشد , نقش مدیر یا سازمان حصول اطمينان از توانائي ساختار و فرهنگ سازمان از اجرای موفقيت آميز فرايندهای بهبود يافته يا فرايندهای جديد است , تحول سازمانی دو نوع است : ساختاری و فرهنگی. مديريت تحول ساختاری بر روشهای سازماندهی بخش وظيفه ای سازمان جهت اجرای فعاليتهای تحت مسئوليت خود متمرکز مي باشد , اين روشها شامل خط مشی و روش اجرائي , مقررات و آئين نامه ها , مديريت و کادر اداری , امکانات و تجهيزات و مسائل منابع انسانی مي باشد . مديريت تحول ساختاری با اشياء و امکانات سر و کار دارد
مديريت تحول فرهنگی بر طرق محاوره افراد با يکديگر چه از طريق رويارويي مستقيم و چه تحت سلسله مراتب متمرکز است . مديريت تحول فرهنگی با افراد سر و کار دارد و بنابراين اجرای موفقيت آميز آن مشکل تر است
مديريت تغییر و تحول در ورزش ابتدا بايد چهار هدف زير را انجام دهد :
تحولات جدید را باتوجه به رفع ضعف ها پیش ببرد.
تحولات ساختاری ضروری را برای حمايت از فرايند جديد طراحی کند.
برنامه ای را طراحی کند که تغيير فرهنگی را با حرکت متناسب با اصول و اهداف درجهت بهبود فرايند مد نظر گیرد.
ارزيابی و تشخيص و برطرف نمودن موانع موجود در سر راه اجرای تحول در مقابل مشکلاتي که در انعکاس با اين تحول ايجاد مي گردد. .
اهداف مدیریت اخلاق ورزشی
مهمترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدف گذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدفها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند.هدف گذاری به مثابه ترسیم جاده ای برای آینده است . تلاشی ارزشمند است که معطوف به هدف باشد، تلاش بی هدف پرتاب تیر در تاریکی است یکی از موانع بسیار مهم موفقیت و کامیابی،ناتوانی افراد و سازمانها در تدوین اهداف می باشد. آنهایی که رویایی در ذهن و هدفی بر روی کاغذ نداشته باشند مقصدشان ناکجا آباد خواهد بود.
در حال حاضر ،کجا هستیم ؟
به کجا می خواهیم برویم ؟
برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟
هدف نهايي مدیریت اخلاق درورزش اين است كه هنجارها و ارزشها ی والا ی اسلامی و انسانی در محيط ورزش محسوس تر و عملیاتی تر شود.
بنابراين، در كنار تدوين ليست ارزشهــاي اخلاقـي بايد خط مشي ها، رويه ها و آموزشهايي كه ترجمان اين ارزشها به رفتارهاي مناسب باشد نيز ايجاد شود.
بهترين راه براي اداره كردن معضلات اخلاقي در ورزش جلوگيري از وقوع آنها و فرهنگ سازی در گام نخست است.
بهتر است تصميمات حوزه اخلاق ورزشی را به صورت گروهي گرفته (با کلیه اشخاص مرتبط با ورزش مشورت شود) تا تعهد عمل به آن افزايش يابد.
هنگام تدوين و اجراي برنامه مديريت اخلاق ورزش ازتمامی امکانات و توانائی های کشور استفاده شود
فوايد مديريت اخلاق درورزش
توجه به مدیریت اخلاق ورزشی به بهبود اساسي عملکرد روانی ورزشکاران ،مربیان ،مدیران و ... می انجامد .
مدیریت ا خلاق در ورزش باعث شكل گيري فعالیت های گروهي قوي و افزايش بهره وري مي شود.
مدیریت اخلاق درورزش باعث رشد نوع دوستی و به تبع آن پایین آمدن آسیب های جسمانی در ورزش مي شود.
مدیریت اخلاق ورزشی باعث جلوگيري از بسیاری از بد اخلاقی ها و بداندیشی ها در ورزش می شود.
مدیریت اخلاق درورزش موجب تعالی ارزشهاي مطرح در تربیت بدنی می شود.
می کند مدیریت اخلاق درورزش به ايجاد تصويري مثبت از تربیت بدنی در نزد مردم.
نتیجه گیری
باتوجه به مطالبی که بیان گردید برنامه ریزی و آسیب شناسی اخلاق در حوضه ورزش و علوم ورزشی بدون اتلاف زمان و از دست رفتن فرصت باید انجام پذیرد و در این راه ابتدا باید دید ورزش و تربیت بدنی با توجه به تعریف اخلاق درحال حاضر درچه سطحی است و بر اساس فوایدی که این نوع مدیریت درپی دارد علاوه براهدافی که شمرده شد طرح های راهگشا و اقدامات لازم به عمل آید
منابع وماخذ:
طوبی ،خرداد 1385، شماره 6
ورزش در اسلام ، حسین صبوری
ورزش در ایران باستان
برچسبها: آموزش شنا , آموزش نجات غریق , هيدروتراپي , نگهداري تاسيسات استخر , اخلاق ورزشي
+ نوشته شده در چهارشنبه ششم آبان ۱۳۹۴ ساعت 3:9 توسط احمد شناگر
|
این وبلاگ به صورت اختصاصی به آموزش ورزش شنا به صورت فارسی میپردازد تا علاقمندان را در این زمینه به آگاهی لازم برساند . آموزش شنا به روش های نوین ، آموزش شنا از طریق فیلم های در قالب سی دی و دی و دی ، آموزش مربیگری شنا ، آموزش امداد و غریق نجات شنا .